Skip to main content

Foto's bovenaan: Long, B., 'Porsche 928'. Dorchester, Veloce Publishing Limited, 2009, p.155, ISBN 978-1-903706-30-5.
Fotogalerij: Peter Subnel (facebook), aankoop bij Porsche Centrum Gelderland, en proces van cosmetische restauratie bij Astara, Rijssen.

Dit exemplaar betreft een éénmalige uitvoering van een uit de H-serie stammende 928 S4 Clubsport prototype, intern gecodeerd als "H 53" uitgerust met een PDK. Het exemplaar was bestemd voor Hans-Joachim Stuck (D), één van Porsche's topcoureurs van die tijd (1987).

PDK
De in de "H 53" gemonteerde transmissie betrof een voorloper van de hedendaagse PDK (Porsche Doppel Kupplungsgetriebe), direct afgeleid van het Porsche 962 Group C competitiemodel. In 1986 haalde Porsche tijdens de 360 km van Monza zijn eerste overwinning met een Porsche 962 C uitgerust met een PDK.
De eerste seriueze tests met een PDK vonden al in 1983 plaats in een Porsche 956. De eerste wedstrijddeelname vond in 1984 plaats, ook met een Porsche 956.
Dit waren de eerste tastbare resultaten sinds dat Porsche in 1964 het in 1935 gepatenteerde idee van de fransman Adolphe Kégresse oppakte. In 1939 monteerde Kégresse de eerste operationele versie van zijn zogenaamde Autoserve-transmissie in een Citroën Traction Avant, maar zag daarna van verdere doorontwikkeling af.


Hans-Joachim Stuck in de Porsche 962 C met PDK-transmissie tijdens de overwinning op Monza 360 km in 1986. Onder een doorsnede van de betreffende PDK-transmissie en daarnaast de cockpit van de 962 met de sequentiële versnellingspook en de twee voorselectieknoppen aan het stuur. (Foto's: http://blog.caranddriver.com)

De werking van een PDK berust op het gebruik van twee concentrische assen, één voor de even versnellingen en de andere voor de oneven versnellingen. Iedere as heeft zijn eigen koppeling. Met deze techniek is het mogelijk dat de volgende versnelling alvast wordt gekozen terwijl de vorige versnelling wordt ontkoppeld. Op deze manier is het mogelijk continue gebruik te maken van het vermogen van de turbomotor waarmee de 962 was uitgerust.

Stel van het gebruik van deze eerste PDK nog niet veel gebruiksgemak voor. De transmissie was relatief groot en complex. Het koppelingspedaal werd alleen gebruikt om de auto op gang te brengen, waarna een ingewikkeld samenspel van electrohydraulische actuatoren voor het schakelen en (ont)koppelen zorgden. Er kon alleen sequentieel worden geschakeld, dat wil zeggen één versnelling hoger of lager per handeling. Wel was het mogelijk een versnelling vooraf te selecteren. Kortom, de bediening vroeg nog evenveel aandacht als een gewone handgeschakelde transmissie.

Uit de tests bleek dat in die tijd de elektronica- en computercapaciteit niet voldoende waren om in seriemodellen aan de hoge normen van comfort te voldoen. Bovendien was de PDK nog behoorlijk veel groter en zwaarder dan een handgeschakelde transmissie. Porsche zette de ontwikkeling van de PDK voorlopig stil, en gaf destijds de voorkeur aan de Tiptronic-systemen. Pas in 2008 werd de PDK-transmissie in seriemodellen aangeboden.

Prototyp "H 53"
Hans-Joachim Stuck heeft de "H 53" vanaf 13 juli 1987 gedurende ruim drie jaar gebruikt om zich van circuit naar circuit te verplaatsen. Enige mankement in die periode was een defecte airco-compressor. Verder alleen "standaard" onderhoud, waaronder ca. iedere 7000 km een set nieuwe achterbanden...

Aan de buitenkant was het exemplaar herkenbaar aan de rode sticker met de tekst "PDK" met daarbinnen de aanduiding "PORSCHE DOPPEL KUPPLUNGSGETRIEBE".


Porsche 928 S4 prototyp "H 53", ex Hans-Joachim Stuck. (Foto: http://www.vierenzestig.nl)

Prototyp "H 54"
Hans-Joachim Stuck was overigens niet de enige topcoureur die een 928 Clubsport prototype van Porsche kreeg aangeboden. Ook Jochen Mass (D), Derek Bell (GB) en Bob Wollek (F) konden beschikken over een prototype, echter voorzien van een "gewone" vijfversnellingsbak. Het prototype van Jochen Mass was intern gecodeerd met "H 54". Het exemplaar van Derek Bell week enigszins af, omdat dit een linksgestuurd exemplaar betrof voorzien van een snelheidsmeter met mijlen-aanduiding.


Prototype "H 54" van Jochen Mass.


Exemplaar van Derek Bell.

Momenteel (oktober 2018) bevinden de prototype-exemplaren zich in:

  • Nederland bij Porsche Centrum Gelderland (van Hans-Joachim Stuck),
  • België (van Derek Bell) en
  • Zwitserland (van Jochen Mass, was Noorwegen).

Het exemplaar van Bob Wollek is vooralsnog niet gelokaliseerd.

Mede op basis van de rijervaringen door deze vier coureurs werd de 928 S4 Clubsport officieel geïntroduceerd voor het modeljaar 1988. In totaal zijn 71 exemplaren van de Clubsport geproduceerd.

Bronnen:
- Long, B., 'Porsche 928'. Dorchester, Veloce Publishing Limited, 2009, pp.152-155, ISBN 978-1-903706-30-5.
- blog.caranddriver.com, Alexander Stoklosa, 'Shift this: A history of Porsche's Sportomatic, Tiptronic, and PDK transmissions'. December 10th, 2013.
- www.stuttcars.com, James Herne, 'Porsche 962, 962 C (1984-1991)'. Geraadpleegd op 18 oktober 2014.
- www.porsche.com, 'Von der Strecke auf die Strasse'. Geraadpleegd op 18 oktober 2014.
- www.ae-plus.com, James Scoltock, 'Adolphe Kégresse developed the dual-clutch transmission'. Geraadpleegd op 19 oktober 2014.

volgende

Volg Porsche Club 928 Nederland