Skip to main content

Met het modeljaar 1987 is de 928 aan een algehele herziening onderworpen . De carrosserie krijgt een meer afgeronde voorkant en een gewijzigde achterzijde. Nieuwe technieken in de kunststofverwerkende industrie maken bijvoorbeeld de productie van grotere achterlichten mogelijk die al in de eerste paar concepten van de vroege jaren zeventig te herkennen zijn. De afgeronde voorzijde verbetert bovendien de aerodynamica en de nieuwe achterspoiler vleugel komt tegemoet aan de wens van de tijd geen "rubberen lipjes" aan de carrosserie te willen hebben. Samen met de grote bodemplaat aan de voorzijde en de nieuwe achterspoiler daalt de Cw-waarde tot 0,34.

De vier-kleppen-vijf-liter-motor die nu over de hele wereld wordt gebruikt is verder herzien. De motor ontwikkelt 235 kW/320 pk bij 6.000 rpm, is veel wendbaarder dan zijn voorganger (430 Nm bij 3.000 rpm) en heeft onder andere nieuwe zuigers, een nieuwe cilinderkop met gemodificeerde verbrandingskamers, twee elektrische ventilatoren en een aangepaste injectie.

In eerste instantie wordt de motor voor de rest van de wereld (RoW) alleen als meeruitvoering (M298/299) geleverd met een katalysator, waarbij ook de katalysatorloze versie gebruikt kan worden met zowel gelode als ongelode benzine zolang wordt voldaan aan het minimum octaangetal van 95 RON. De aanpassing voor de in Australië verkrijgbare loodvrije benzine met slechts 91 RON wordt bereikt door aanpassing van de ontstekingskarakteristiek, waarbij het vermogen wordt teruggebracht tot 221 kW/300 pk. De motor heeft de LH-injectie (versie 2.3), die onder andere een noodprogramma, mogelijkheden voor zelfdiagnose en een zelflerende lambda-regeling omvat.

Als banden krijgt de S4 voor 225/50 VR 16 op 7x16" (ET 65) en achter 245/45 VR 16 op 8x16" Fuchs gesmede velgen. Met het leeggewicht van 1.580 kg bereikt de S4 met handgeschakelde versnellingsbak na 5,9 seconden de 100 km/h en een maximum snelheid van 270 km/h. Bij de automatische versie duurt dit 0,4 seconden langer en is de maximum snelheid 265 km/h. Vanaf het modeljaar 1989 wordt een bandenspanningscontrolesysteem (RDK) en een informatie- en diagnosesysteem (boordcomputer) toegevoegd. Vanaf het midden van modeljaar 1989 is er de 928 S4 alleen met een automatische transmissie. De versie met handgeschakelde versnellingsbak krijgt een herziene motor en heet voortaan 928 GT. Vanaf modeljaar 1990 is er het Porsche-sperdifferentieel (PSD) en vanaf 1991 in een licht herzien interieur airbags voor bestuurder en voorpassagier.

Bron:
- Porsche Club 928 e.V. (2013, 12 30). 'Porsche 928S4'. Opgehaald van www.porsche-club-928.de: www.porsche-club-928.de/928/index.php/928/928s4.

volgende

Volg de Porsche Club 928 Nederland