De 995 is te beschouwen als een research-auto. In opdracht van het Duitse ministerie van Onderzoek en Technologie ontwikkelde Porsche in 1978 en 1979 een concept voor de bouw van een toekomstige sportwagen.
De doelstellingen voor de vier-zits conceptcar waren met name gericht op brandstofbesparing, veiligheid en geluidsemissies. De ingenieurs in Weissach gebruikt een Porsche 928 als de technologische basis voor het onderzoeks- prototype.
Bijzondere kenmerken van de conceptcar waren een vijftraps transmissie met dubbele koppeling in combinatie met twee mogelijke benzinemotoren met een laag verbruik. De plannen voorzagen in een hoge compressie drie-liter V8-motor met automatische cilinderdeactivering, als ook een 2,2-liter viercilinder met vier kleppen per cilinder.
De verandering van de versnelling met de dubbele koppeling was elektronisch geregeld. Dit droeg bij aan de hoge efficiëntie van het aandrijfsysteem.
In combinatie met een lichtgewicht, aerodynamisch aluminium behuizing kwam het berekende verbruik op minder dan 9 liter per 100 km. Daarnaast was het exemplaar voorzien van een uitgebreid pakket van passieve veiligheidsmaatregelen, en een geoptimaliseerde anti-blokkeersysteem voor een verbeterde actieve veiligheid.
Het exemplaar met de drie-liter V8 motor beschikte over 130 pk. Het leeggewicht was teruggebracht naar 1290 kg. De topsnelheid bedroeg 200 km/h.
Bron:
- Christophorus Magazine, nr. 368, Top secret, September 2014
volgende ►