Skip to main content

In 1980 werd op de Europese markt het zogenaamde "Euro"-model van de 928 S geïntroduceerd. Dit tweede model naast de gangbare 928 was de eerstvolgende drie modeljaren niet beschikbaar op de Noord-Amerikaanse markt vanwege de strengere emissie-eisen aldaar.

Om hieraan toch engiszins tegemoet te komen werd een uitvoeringsoptie genaamd de "Competition Group" op de Noord-Amerikaanse markt aangeboden. Deze uitvoeringsoptie had veel kenmerken van de Europese 928 S, technisch was het echter een standaard 928.

De uitvoering van de "Competition Group" had volgende specificaties:
- voor- en achterspoiler;
- Recaro sportstoelen;
- nieuw stuurwiel van de 928 S;
- 16" vlakke disc-wielen;
- limited slip differentieel;
- sportveren en Bilstein-schokbrekers.

De Noord-Amerikaanse klant kon deze uitvoeringsoptie combineren met elke lak- en interieurkleur, zoals bij de standaard 928 beschikbaar was.

De "Competition Group" was beschikbaar voor de modeljaren 1981 en 1982 en werd gestopt toen in 1983 de 928 S voor deze markt werd geïntroduceerd. 

Er zijn twee exemplaren met deze uitvoering als laat modeljaar 1980 afgeleverd. Van modeljaar 1981 zijn 458, en van modeljaar 1982 zijn 1084 exemplaren met deze uitvoeringsoptie afgeleverd. 

Het gevolg van deze uitvoeringsoptie was dat het voor een gegeven 928-exemplaar moeilijk direct te bepalen was welke uitvoering het betrof zonder eerst de optiecodes te controleren, temeer omdat veel bezitters van een 928 later de opties van de 928 S hebben laten toevoegen.

Bronnen:
- Wikipedia The Free Encyclopedia, (2014, 1 12). 'Porsche 928'. Opgehaald van en.wikipedia.org: en.wikipedia.org/wiki/Porsche_928.

- 928s4vr.com (2014, 1 12). '928 S'. Opgehaald van www.928s4vr.com: www.928s4vr.com/928s4003.htm.

volgende

Volg Porsche Club 928 Nederland