Skip to main content

Het Duitse plaatsje Weissach is een voor Porsche-begrippen bekende lokatie. Weissach ligt ca. 25 km ten westen van de Porsche-fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. Vlakbij Weissach (in de richting van Mönsheim en Flacht) begon Porsche op 16 oktober 1962 met de aanleg van een testbaan. Aan het einde van dat jaar werd de testbaan door Porsche in gebruik genomen.

In 1972 breidde Porsche de testlokatie bij Weissach uit met een ontwikkel- en onderzoekscentrum. De ontwikkeling van de 928 heeft met name in Weissach plaatsgevonden. "Weissach" is zo ook de naamgever van de meesturende achteras van de 928.

Het tienjarig jubileum van het Weissach-ontwikkelingscentrum werd tegelijk met de introductie van de 944 luister bijgezet door in 1981 en 1982 speciale edities van diverse Porsche-modellen uit te brengen. Zo ook voor de 928 in de vorm van de "Weissach Edition" (code M462). Deze uitvoering was alleen bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt (VS en Canada) en betrof louter een uitvoeringsoptie, geen speciale technische updates.

In totaal zijn 205 exemplaren van de 928 "Weissach Edition" geproduceerd. De speciale uitvoering bestond uit:
- Hellbronze Metallic lak (code 966);
- 7J x 16 Champagne Gold geanodiseerde disc-wielen;
- 225/50 VR16 radiaalbanden;
- voor- en achterspoilers (M473);
- bronskleurige ruiten;
- tweekleurig-bruin lederen interieur, incl. dashboard, plafondbekleding (M981);
- met leer bekleed stuurwiel;
- een electrisch bedienbaar open dak (M650);
- Blaupunkt Bamberg QTS digital AM/FM stereo cassette radio (M115);
- audioversterker (M494);
- een goudkleurig Porsche-logo voozien van het exemplaarnummer naast de klok;
- een unieke driedelige leren kofferset gemaakt door Seeger.


Een "Weissach Edition" in vol ornaat met de originele kofferset (Roger Tyson, 928's R Us, Inc.).

Ter onderscheiding van de gangbare 928-modellen werd de "Weissach Edition" voorzien van voor- en achterspoilers waarmee later de 928 S werd uitgevoerd.

De "Weissach Edition" was verkrijgbaar met handgeschakelde 5-bak (G28.05) of een 3-traps automaat (A22.01). De motorische uitrusting kwam overeen met de gangbare 928: een 4,5 liter V8 met 16 kleppen, L-Jetronic brandstofinspuiting, een compressieverhouding van 8,5:1 en 219 pk.

Voetnoot:
In 2007 werd de lokatie in Weissach uitgebreid met het Porsche Motorsportcentrum.

Bronnen:
- Long, B., 'Porsche 928'. Dorchester, Veloce Publishing Limited, 2009, pp.101-102, ISBN 978-1-903706-30-5.
- Wikipedia, Die freie Enzyklopädie (2014, 1 12). 'Weissach'. Opgehaald van de.wikipedia.org: de.wikipedia.org/wiki/Weissach.
- Pelican Parts Forum (2014, 1 11). 'Twins in my garage...?'. Opgehaald van forums.pelicanparts.com: forums.pelicanparts.com/porsche-928-technical-forum/583848-900-1983-us-928s-latest-leo928s-18.html.
- Flussig Magazine (2016, 2, 3). '1982 Porsche 928 Weissach Edition', Opgehaald van http://www.flussigmagazine.com/11/post/2016/01/1982-porsche-928-weissach-edition.html.

volgende

Volg de Porsche Club 928 Nederland