Skip to main content

Het merk Porsche is ooit in 1931 begonnen. Ferdinand Porsche wilde toen niet langer in dienst treden bij autofabrikanten, maar gaf er de voorkeur aan namens zijn eigen bedrijf opdrachten aan te nemen. Zo werd op 25 april 1931 het constructiebureau "Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau" in Stuttgart in in het handelsregister opgenomen.

Porsche ontwikkelde in die jaren verschillende modellen in opdracht van andere autofabrikanten. Pas in 1948 ontstonden de eerste eigen Porsche-modellen.

Vijftig jaar later werd in het najaar van 1981 bij dit historische moment stil gestaan door een reeks speciale Porsche-modellen uit te brengen. Voor de 928 werd de 928 S als basis gebruikt. De 928 S was een jaar eerder als tweede uitvoering naast de oorsponkelijke 928 geïntroduceerd.

De speciale editie werd onder de aanduiding "50 Jahre Porsche" of "50th Jubilee" uitgebracht. Een andere veel gebruikte aanduiding is "Ferry Porsche Edition" vanwege de in de hoofdsteunen geborduurde handtekening van Ferry Porsche. Van deze speciale uitvoering zijn eind 1981 140 exemplaren in één productie-run gemaakt. De uitvoering wordt gekenmerkt door:
- Meteor Metallic lak;
- wijnrood gekleurde tapijt;
- wijnrode lederen bekleding;
- rood/zilver gestreepte stofbekleding in het midden van de stoelzittingen;
- rood/zilver gestreepte stofbekleding in het midden van de portierbekleding;
- hoofdsteunen gedecoreerd met de belettering "F. Porsche";
- platte disc-wielen;
- groen getinte ruiten.

Deze uitvoering was niet in Noord-Amerika (VS en Canada) verkrijgbaar. Het duurde immers nog tot het modeljaar 1983 voordat de 928 S vanwege de strengere emissie-eisen op de Noord-Amerikaanse markt verkrijgbaar was. Om dit gemis op die martkten enigszins op te vangen werden daar de speciale edities "Competition Group" en "Weissach Edition" gevoerd.

Van de in totaal 140 exemplaren waren er 133 met de stuurpositie links. Daarvan waren er 80 met handgeschakelde 5-bak (G28/05) en 53 met een 4-traps automatische versnellingsbak (A22/04). Hiervan zijn de meeste exemplaren verkocht in Duitsland. Enkele exemplaren zijn verkocht in Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Een Nederlands exemplaar is later weer naar Duitsland geëxporteerd.

De resterende acht exemplaren hadden de bestuurderspositie rechts. Daarvan waren drie voorzien van een handgeschakelde en vijf van een automatische versnellingsbak. Deze exemplaren zijn naar Zuid-Afrika en Hong Kong geëxporteerd. Eén exemplaar is naar Australië gegaan.

Motorisch kwam deze editie dus overeen met de toen gangbare 928 S, dus een 4,7 liter V8 met 300 pk.

Bronnen:
- Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (2014, 1 12). '80 Jahre Porsche-Konstruktionen'. Opgehaald van: www.porsche.com: www.porsche.com/germany/aboutporsche/pressreleases/archiv-2011/quarter2/?pool=germany&id=2011-04-27-1.

- Rennlist Forum (2013, 1 12). '928 Special Edition Ferry Porsche'. Opgehaald van forums.rennlist.com: forums.rennlist.com/rennforums/928- forum/372431-928-special-edition-ferry-porsche-3.html.

volgende

Volg de Porsche Club 928 Nederland