Skip to main content

Voor het modeljaar 1980 wordt de 928 S geïntroduceerd. De aanduiding S staat voor 'Sport'. Door vergroting van de boring van 95,0 naar 97,0 mm en met behoud van de slag van 78,9 mm, wordt de cilinderinhoud vergroot tot 4,7 liter. Met een compressieverhouding van 10,0:1 bereikt de motor 221 kW/300 pk bij 5.900 rpm en een koppel van 385 Nm bij 4.500 rpm. De 928 S heeft een herzien aanzuig- en uitlaatsysteem.

Het model is voor en achter voorzien van banden met maat 225/50 VR 16 op 7x16" (ET 65) gesmede wielen van Fuchs. Porsche beveelt het gebruik van spoorverbreders van 21 mm aan, die op de langere wielbouten werden geplaatst.

De wielkasten zijn ook met deze maatregel niet volledig gevuld, maar het rijgedrag werd aanzienlijk verbeterd. De spoilers voor en achter, de stootlijsten en de nieuwe gesmede wielen geven het voertuig een duidelijk beter aanzien ten opzichte van het oorspronkelijke model. Voor worden nu zwevende remklauwen gemonteerd. Zonder veranderingen in het ledig gewicht bereikt de auto na 6,6 seconden de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. De voertuighoogte wordt met ongeveer 30 mm verlaagd tot 1.282 mm. Extern werd het model gekenmerkt door zwarte plastic spoilers op boeg en achtersteven. Deze verbeteren downforce en topsnelheid aanzienlijk en verbeteren de Cw-waarde tot 0,38. Officieus wordt deze motorversie met mechanische brandstofinjectie (Bosch K-Jetronic) de "S1" genoemd.


19 september 1979: de 70-jarige Ferry Porsche met zijn Porsche 928 S.

Met het modeljaar 1984 is de motor herzien. Bij het officieus genoemde "S2"-model is de compressieverhouding naar 10,4:1 verhoogd en dankzij de elektronische brandstofinspuiting (LH-Jetronic) maakt de motor nu 228 kW/310 pk bij 5.900 rpm en 400 Nm bij 4.100 rpm.

ABS (anti-blokkersysteem) is er in 1983 als meeruitvoering, en standaard vanaf 1984 (als eerste serieauto ter wereld). Vanaf medio 1985 worden voor en achter uitgerust met vaste remklauwen met vier zuigers. Ondanks de toename van het leeggewicht naar 1.530 kg, verbetert de acceleratie tot 6,2 seconden en de topsnelheid tot 255 km/h. Zonder de plastic spoilers voor en achter beperkt de snelheid zich tot 250 km/h. Optioneel is nu een viertraps-automaat verkrijgbaar.

Tijdens het laatste modeljaar 1986 van de 928 S is optioneel voor Duitsland een herziene versie met een katalysator verkrijgbaar. (Nu genaamd "S3"). Dit laatste model in het actuele ontwerp heeft een vijf liter met vier kleppen motor en 288 pk (in de USA-versie 292 pk). De vergroting van de motorinhoud wordt bereikt door het vergroten van de boring naar 100 mm. Zijn max. vermogen bereikt de motor bij 5.750 rpm en het maximum koppel van 410 Nm bij 2.700 rpm. Deze motor kan misschien omschreven worden als de eerste stap van Porsche in de richting van de universele invoering van de katalysator-technologie met behulp van loodvrije benzine.


De foto hierboven toont de 928 S, vanaf modeljaar 1980. De foto bovenaan deze pagina betreft de 928 S2 vanaf modeljaar 1984. Hieronder is de 928 S3 afgebeeld. Zoek de verschillen.

Bron:
- Porsche Club 928 e.V. (2013, 12 30). 'Porsche 928S'. Opgehaald van www.porsche-club-928.de: www.porsche-club-928.de/928/index.php/928/928s.

volgende

Volg de Porsche Club 928 Nederland