Skip to main content
 Vorig onderwerp Vorig bericht Volgend bericht Volgend onderwerp

Onderwerp:
Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928
(Gertjan Thomassen, 04.05.2022  21:09)

Gertjan Thomassen
04.05.2022  21:09

Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928


Als sinds midden jaren 80, toen in de Autovisie een autotest las van de Porsche 928 (ik dacht een GTS) vs. een Jaguar XJS ben ik gefascineerd door de 928, en ik heb een paar maanden geleden besloten dat mijn handgeschakelde 964 plaats moet gaan maken voor een 928.

Ik zoek al enige maanden een late, handgeschakelde 928, GTS, GT of eventueel een S4. Km-stand minder belangrijk maar wel goed onderhouden, technisch in top staat of in top staat te maken. Bij voorkeur met een dikke map met serieuze onderhoudshistorie / facturen. Carosserie netjes, hoeft geen concours staat te zijn maar geen opkomende roest die niet aangepakt is. Verder zo origineel mogelijk, van buiten en binnen. 


Kort geleden kwamen twee handgeschakelde GTS-en op mijn pad die ik beide heb bekeken en waarvan ik de mooiste bij De Loods heb laten keuren. In het kort wat eruit kwam:

- 1992 GTS, 320k+ kms, handbak zonder schuifdak, volleder interier

- 8 jaar en 15k km geleden motorrevisie gehad, enigszins aantoonbaar met facturen voor wat onderdelen en mails over onderhandse betalingen aan een buitenlandse 928 specialist.

- netjes overgespoten, gereviseerde remmen, nieuwe (8 jaar oud geleden vervangen) schokdemper en delen van ophanging

- auto rijdt zeer goed, bak schakelde wel erg hakerig.

- bak lekte op de plek van de ingang van de torque tube.

- PSD niet werkend, vastzittende pomp en corrosie op de psd regelaar.

- distributie al 8 jaar niet vervangen

- geen werkende airco, pomp wel ooit vervangen.

- klein roestplekje onder de lak onderaan de voorruit (parafan).

- verder wat kleinere mankementen, zoals hoezen van aandrijfassen

Ik heb de kosten voor laten verversen van distributie, repareren van airco,PSD, roestplekje, en het kleine spul ingeschat als tussen de EUR 8-10k, en ingeschat dat ik binnen een jaar of 2 ook an de beurt zou komen voor een bak- en torque tube revisie. Ik ben met de eigenaar in gesprek gegaan over zijn verkoopprijs maar helaas kwamen we er in de verste verte niet uit. Dus die gaat het niet worden.

Nu heb ik ook nog die andere handgeschakelde GTS die ik alleen als leek heb bekeken. Daarvan weet ik dat ik die 275k kms heeft gelopen, en dat ie nooit revisie heeft gehad. Eigenaar heeft hem 7 jaar en heeft alleen datgene gedaan aan de auto wat echt kapot was. Is hij ook helemaal eerlijk over, heb alle facturen van zowel hem als eerdere eigenaren gezien. Orginele dempers zitten er nog onder, ook de distributie gaat al 7 jaar mee. Auto rijdt weinig (1000km pj de laatste jaren), en de auto krijgt ook niet ieder jaar verse olie. Interieur is zeer stevig gebruikt maar dashboard heeft geen scheuren. Buitenkant is idem goed gebruikt maar ik zag er weinig geks aan. Banden waren ook al van even geleden. Ik mocht als passagier even mee voor een ritje en de auto klonk goed, stabiel stationair etc, jammer was wel dat bij het parkeren bij terugkomst het RDK lampje opeens aansprong. O ja, schuifdak ging wel open maar geleiderails zagen er niet meer crispy uit (had ik laatst bijn mijn 964 laten vervangen).

Is het nu redelijk om te veronderstellen dat ik bij deze laatste auto snel aan EUR 15k-20k onderhoud ga komen omdat er al zo lang niet veel aan gedaan is? Of is dat alleen maar te beoordelen met een auto op de brug bij een specialist?

Het gekke is dat ik bij de laatste auto onmiddellijk een goed gevoel had, ook door de transparante eigenaar, en de auto me ook wel aanstond. Wat me tegenhoudt is de gedachte , dat ik er nu vrij veel geld in zou moeten steken en dan nog steeds met een auto zou hebben die bijna drie ton heeft gelopen en op korte termijn tegen een motor- en/of bakrevisie aan zou kunnen lopen.

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen bovenstaande aan kijken en of jullie nog goede tips hebben. Ik ben inmiddels flink beginnen te lezen op de site van Theo en op het Rennlist forum.