Skip to main content
 Vorig onderwerp Vorig bericht Volgend bericht Volgend onderwerp

Onderwerp:
Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928
(Gertjan Thomassen, 04.05.2022  21:09)


Reactie op:
Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928
(Gertjan Thomassen, 04.05.2022  21:09)

Theo Jenniskens
05.05.2022  08:03

Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928


Dag GertJan, 

leuk dat je de overstap naar de 928 gaat maken. En ik zie dat je al aardig bezig bent met verdiepen in onderhoud en reparatie zaken.

De eerste GTS is financieel dus niet haalbaar. 

De tweede GTS heeft toch best wel veel gelopen. Persoonlijk vind ik het wel erg veel. In Duitsland zie je vaak dat de auto's veel op de snelweg gebruikt werden en km standen boven de 200.000 zijn daar vrij normaal. Je weet niet of de auto flink olie verbruikt en of de compressie nog netjes op niveau is, dus daar kleeft een risico aan. Hij heeft 7 jaar vrijwel stil gestaan en heel beperkt onderhoud gehad. Je hebt gelijk dat er achterstallig onderhoud moet worden gedaan. 

Een goede aankoop inspectie bij iemand die de 928 goed kent is wel zeer wenselijk. Dat toont in elk geval direct zichtbare problemen zodat je niet verrast wordt. Als de bak goed werkt, PSD ok, de motor netjes loopt en goed vermogen levert, koppeling ok, als remmen en sturen probleemloos is en de auto netjes rechtuit gaat als je niet stuurt, dan klinkt het hoopgevend. Banden en schokbrekers nog wel ok? Airbag ok, LH en EZK ecu ok, ABS/PSD ok, RDK ok? Over de melding van de RDK zou ik niet meteen bezorgd zijn, Zou zo maar kunnen dat bandendruk niet ok is. Als er iets ernstig mis is dan krijg je meteen bij wegrijden al RDK alarm. Je zou toch goed aan doen vast te stellen wat er in de loop van de jaren is vervangen of gerepareerd. Je had oude facturen gezien zei je, ik zou kopie vragen zodat je het rustig kan bestuderen. Verder is de staat van interieur en lakwerk ook wel belangrijk. Soms is het moeilijk te herstellen, en kunnen kosten van lekwerk ook snel oplopen.  

Het is onmogelijk te zeggen of 15 a 20k onderhoudskosten te verwachten is. Als je tegen grote motor of versnellingsbak reparaties aan loopt gaat het hard.  Het hangt ook een beetje ervan af wat je zelf kan doen of dat je alles laat doen bij een Porsche (928) specialist.

Mijn advies: keuring laten doen, zelf meekijken met lijstje aandachtspunten in de hand.  Buyer Tips

Hopelijk valt alles mee en ben je straks eigenaar van een handgeschakelde GTS (waar er maar weinig van zijn....)

groet, Theo