Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928
Beste Theo, beste forumgenoten,
ik ben afgelopen vrijdag 'geslaagd' voor een handgeschakelde S4 en ben er
erg blij mee.
Vrij onverwacht kreeg ik woensdag een berichtje van De Loods dat zij een
hele goede auto wisten waarvan ze de motor zelf hadden opgebouwd, en die de
eigenaar wilde verkopen. Meteen gebeld en een afspraak gemaakt, en vrijdag de
auto bekeken en meteen gekocht en meegenomen.
Auto is een Duitse S4 die lang geleden bij Vlasblom in onderhoud was, en
waarvan de laatste eigenaar de auto 11 jaar in bezit had. Auto is wit, heeft
geen schuifdak maar wel sportstoelen, en had af fabriek het sportonderstel.
Auto is van buiten netjes maar goed gebruikt.
In 2017 is wegens cilinderschade in de originele motor o.b.v. een gebruikt
onderblok de motor helemaal opnieuw opgebouwd, en dat is vrij grondig
gebeurd waarbij behalve de motor ook meteen alle leidingen, bekabeling etc.
zijn ververst. Allemaal gedocumenteerd met foto's en rekeningen. Daarnaast
heeft de vorige eigenaar de auto op heel veel details zelf aangepakt of aan
laten pakken, zo is het schakelmechanisme vervangen, is het vulnippel van de
airco verplaatst, en zijn de motorsteunen verschillende keren aangepakt.
Eigenlijk werkt alles helemaal zoals het hoort, met uitzondering van de
koplamphoogte verstelling, maar daar is de knop netjes van gedemonteerd zodat
het geen APK-afkeur punt meer is.
Motor heft volgens een rollenbank uitdraai 317 pk,en loopt naar mijn idee
heel goed, en in ieder geval veel beter dan die van de GTS die ik eerder
bekeek. Schakelen doet de auto ook goed, ook terug naar 1 en 2 zonder geluiden
of gekraak mits sympathiek gedaan. Airco is ijskoud, ook gisteren.
Gisteren moest ik in de Achterhoek zijn dus even de kans gepakt om in
Emmerich Ron98 erin te doen voor EUR 2,07, en de auto even op 220 gehad.
Moeiteloos en bakken trekkracht over.
Over twee weken gaat de auto naar De Loods voor volledige check, nieuwe
olie, filters, koelvloeistof, distributie-check (laatste wissel is van 2017) en
wellicht meteen vervangen van riemen en waterpomp. Daarnaast ook check van
schijven en blokken, en sowieso gaat er nieuw rubber onder, profiel is nog goed
maar banden zijn al wat ouder.
Omdat er met een 928 altijd wel wat te doen is zal ik hier vast weer snel
terug zijn, maar voorlopig ben ik even vol aan het genieten.
Dank allemaal voor de ontvangst hier en het meedenken.