slechte warme start
Dag Bart,
je auto loopt heel netjes, ook als ie warm is, maar na afzetten wil ie niet
meer of slechts moeizaam starten? Het klinkt een beetje alsof er belletjes in
de brandstofleiding zitten, en met dit warme zomer weer is dat ook niet zo gek.
Onder de motorkap is het bloedheet als je even gereden hebt.
Zoek maar eens naar "vapor lock". Om dit gasvormen in de leidingen tegen te
gaan wordt de brandstof onder druk gehouden. De brandstofpomp zet een druk neer
van 3,3 tot 3,8 bar, en zodra je de pomp afschakelt moet een terugslagklep
(een kogeltje met veer) de druk in de leidingen houden. Na 20 min moet er nog
steeds 3 bar druk staan. Het zou zo maar kunnen dat dit terugslag ventiel lekt,
of vast zit, en de druk veel te snel wegvalt hetgeen precies veroorzaakt
wat je beschrijft.
Hier vindt je wat info over druk en meting. Brandstofdruk<
/a> (helaas, je moet wel een meter hebben, een goede garage kan dat
wel)
Hier zie je rechts op de pomp het deel waar de terugslagklep in zit: Terugslagklep
Dit is het meest waarschijnlijke .... het kan natuurlijk ook iets anders
zijn, bv lekkende injectoren om maar iets te noemen.
Hopelijk helpt je dit verder.
groet, Theo
ps: een 928S4 heeft geen warmup regelaar, de LH 2.3 injectie computer doet
dat kunstje zelf samen met de temp2 sensor.